از جنس خاک

فدائی خاک خونین ایرانم، عاشق و دلداه شهیدانم

از جنس خاک

فدائی خاک خونین ایرانم، عاشق و دلداه شهیدانم

از جنس خاک

ما بدان مقصد عالـی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شـما گامـی چند

بایگانی

در میان اصطلاحات و قواعد فقهی، موضوعی بنام( ممنوعیت اجتهاد در مقابل نص) وجود دارد که از اصلی ترین قوانین و اصول حاکم بر فقه شیعی است.

معنای این اصطلاح آن است که : اگر در موضوعی آیه ای از قرآن کریم یا روایتی معتبر از کلام یا سیره معصومین (ع) ، به طور صریح و روشن وجود داشته باشد، برای فقها و کارشناسان دینی ، هر چند بزرگ و صاحب نام و سواد، هر گونه اجتهاد و اظهارنظر شخصی و متفاوت در مقابل آن، نص و کلام صریح قرآنی یا روایی جایز نیست. بطور قطعی آن آیه و روایت باید مبنای عمل و نظر آنان قرار گیرد.

آقایان :  " اجتهاد" در مقابل " نص" جایز نیست!

 

در زمینه تبعیت از ولی فقیه و نائب امام زمان عج این اصل مهم بعضا به فراموشی سپرده شده و در مواردی که حضرت آقا ، نص و بیان صریحی از موضوعات را اعلام میکنند ، باز هم بعضی از اشخاص و جریانها و خواص ، اقدام به اجتهاد و اظهار نظر شخصی در آن موضوع کرده، و همین امر باعث افزایش اختلاف در جامعه و بالا رفتن غبار شبهات میگردد.

متاسفانه در چند سال اخبر فضای جدیدی از حمله به دولت سابق و رئیس جمهور دولت نهم و دهم که توسط برخی از افراد و رسانه ها و جریانها شکل گرفته است، رهنمود ها و سخنان حضرت آقا، نه تنها فصل الخطاب این جماعت نبوده است ، بلکه بعضا به عنوان سخنان حاشیه ای عمداً یا سهواً مورد غفلت قرار گرفته است. 

قبل از اشاره به برخی از این موارد ذکر دو نکته ضروری ست :

الف : عده ای که به ظاهر از دلسوزان نظام و مدعی هم هستند که در ملاقاتهای خصوصی خود با حضرت آقا ، ایشان ، آنان را مأمور به افشاگری بر علیه مجموعه دولت نموده، و یا از شخص رئیس جمهور سابق اظهار ناراحتی و نگرانی فرموده اند!

برای پاسخ به این دسته از افراد ، توجه همگان را به این فرمایش صریح حضرت آقا جلب میکنیم :

...نبادا کسى تصور کند که رهبرى یک نظرى دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمى مطرح میشود، در خفا به بعضى از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میکند که اجراء کنند؛ مطلقاً چنین چیزى نیست. اگر کسى چنین تصور کند، تصور خطائى است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیره‌اى انجام داده. نظرات و مواضع رهبرى همینى است که صریحاً اعلام میشود؛ همینى است که من صریحاً اعلام میکنم...

...نه جایز است، نه شایسته است که مواضع دیگرى غیر از آنچه که رهبرى به صورت علنى و صریح به عنوان مواضع خودش اعلام میکند، وجود داشته باشد؛ نه، همینى است که دارم میگویم...

بیانات در دیدار دانشجویان در یازدهمین روزماه رمضان 1431 - 31/5/1389  

ب : موضوع این مقال ، صرفا شخص رئیس جمهور سابق و آندسته از عناصر متدین و انقلابی در مجموعه دولت قبل بودند که ولایت، آرمانها و ارزشهای انقلابی ، سرلوحه کار و عمل آنهابوده و البته برخی اشکالات و خطاهای موجود در دولت به رئیس جمهور نیز به جای خود قابل نقد و تحلیل است.

به عبارت بهتر هدف از این مقال، بررسی و تطبیق محورهای اصلی انتقاد به رئیس جمهور  سابق با نص صریح حضرت آقا و واقعیات موجود است.

با این مقدمه برخی موضوعات مورد انتقاد علیه دولت سابق را با نظر صریح رهبر معظم انقلاب خواهیم سنجید و قضاوت را به خودتان واگذار خواهیم کرد:

1- تضاد و اختلاف رئیس جمهور با حضرت آقا :

القای اختلاف رئیس جمهور با معظم له از مهمترین مسائلی است که سیل حملات و محور انتقادات عده ای را به خود اختصاص داده بود.

باید توجه داشت که حضرت آقا در اظهار نظر صریح خود در خصوص عملکرد رئیس جمهور که در تاریخ 3 اردیبهشت سال90 و در روزهای ( به اصطلاح) خانه نشینی دکتر احمدی نژاد بیان شد فرمودند :

شما ببینید در همین پنج شش روز گذشته سر یک قضیه‌اى که آنچنان هم از اهمیت بالائى برخوردار نبود - سر مسئله‌ى اطلاعات و امثال اینها - چه جنجالى در دنیا راه انداختند. تحلیلها را بردند به این سمت که بله، در داخل نظام جمهورى اسلامى شکاف ایجاد شده است، حاکمیت دوگانه شده است، رئیس جمهور حرف رهبرى را گوش نکرده است! دستگاه‌هاى تبلیغاتىِ خودشان را از این حرفهاى سست و بى‌پایه پر کردند. ببینید چطور منتظر بهانه‌اند. ببینید چطور مثل گرگ در کمین نشسته‌اند که یک بهانه‌اى پیدا کنند، هر جور میتوانند، حمله کنند. میدانند که دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. خب، واقعاً در کشور دارد خدمت انجام میگیرد. هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبرى طرفدار است. ما که راجع به شخص قضاوت نمیکنیم؛ ما کار را، خط را، جهتگیرى را ملاک و معیار قرار میدهیم. آنجائى که کار و خدمت و تلاش هست، حمایت ما هست، حمایت مردم هست. و بحمداللَّه امروز کار دارد انجام میگیرد. مسئولین دولتى هم حقاً و انصافاً دارند تلاش میکنند؛ هم اعضاى دولت، هم بخصوص خود رئیس جمهور. اینها شب و روز ندارند؛ من مى‌بینم، من از نزدیک شاهدم. اینها دائم مشغول کارند، مشغول خدمت و تلاشند.

بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس - 3/2/1390

ایشان چندی قبل از این سخنرانی نیز در جمع جامعه مدرسین فرمودند:

بنده از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام ولی این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی کنند حاکمیت دوگانه درست کند “. در گذشته حرف دشمن القای حاکمیت دوگانه بود و در برخی ادوار هم برخی افراد دنبال القای این وضعیت در کشور بودند که دولت و مجلس در مقابل ولایت فقیه که محور نظام است، قرار دارد ولی الان اینگونه نیست “. “در شرایط کنونی اختلاف نظر هست و من هم برخی مسائل را قبول ندارم اما الان اگر رهبری چیزی بگوید، رئیس جمهور می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند ”. "دولتمردان فعلی حرف حق و حرف نظام و حرف انقلاب را می‌زنند و جای نگرانی نیست ". در دولت نهم و دهم -از وقتی که آقای احمدی نژاد آمده- بحث حاکمیت دوگانه نیست؛ حاکمیت یگانه است؛ یعنی دولت و رهبری و تشکیلات درامتداد یک خط قرار دارند». این را من جازما و قطعا به شما عرض می کنم».

دیدار معظم له با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۶ آبان ۱۳۸۹

در این زمینه علاوه بر صراحت ایشان (که به هیچ وجه در سخنان بعدی ایشان نقض نشده است)، دکتر احمدی نژاد نیز در همان ایام طی سخنرانی ها و مصاحبه های مختلف در تبعیت خود از ولایت و ارتباط معنوی و قلبی خود با شخص امام خامنه ای تاکید نموده و در عمل نیز با اجرای منویات ایشان و همچنین با دامن نزدن به اختلافات و سکوت در مقابل فضای سنگین علیه خود ، تبعیت محض خویش از ولایت را به اثبات رسانده است. 

2- مکتب ایرانی :

از جمله مهمترین حملاتی که به دولت سابق شده و می شود، ادعای تلاش دولت برای تقابل ایران گرایی با اسلام است.

در این زمینه نیز ، معظم له با بیان صریح خود اینگونه فرمودند:

... اینکه اینها (دولت) میخواهند یک مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلام علم کنند ، من واقعا این را نمیفهم، با ملاحظه قرائن گوناگون در کارهای اینها ، این بدست نمی آید... آقای احمدی نژاد واقعا نمی خواهند ایران را در مقابل اسلام و برتر از آن قرار دهد، چرا که هیچ رئیس جمهوری به اندازه او از اسلام و آرمانها و ارزشهای اسلامی در سازمان ملل سخن نگفته و بنده با آنکه همواره به مسئولان انتقاد کرده ام ، اما انصافاً او بوده که نام امام زمان و حضرت زهرا را در محافل بین الملل احیا کرده است ...

دیدار معظم له با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تاریخ ۶آبان ۱۳۸۹

جالب است که پس از بیان صریح ولی امر مسلمین در قم ، هیچ سخن دیگری از معظم له مبنی بر نقض این سخن ، بیان نشده و هیچ کدام از اعضای دولت نیز موضوع مکتب ایرانی را مطرح نکرده و در هیچ یک از عملکردهای آنان هم نشانه ای بر ترویج ایران گرایی دیده نمیشد.

با این وجود هنوز مسئله مکتب ایرانی و اتهام به دولت سابق در این زمینه از سوی بسیاری از منتقدان ادامه دارد.

3- نوع برخورد دولت سابق با حجاب :

روش مواجهه دولت سابق با بدحجابی موجود در جامعه نیز از مهمترین انتقاداتی ست که به وسیله آن دولت قبل متهم به ترویج بی بندوباری نیز شده است! در همین راستا حضرت آقا  نظر خود در این زمینه صریحاً فرموده اند:

... من این مطلب را -که دولت نسبت به حجاب فقهی بی توجهند- قبول ندارم. مسئولان امروز، همه حجاب فقهی را قبول دارند، ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک هاست... فرضا دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خدا تضرع می کند و یا در راهپیمایی ٢٢ بهمن تصویر امام را می گیرد، نمی توان گفت که بی دین است، بلکه نمی داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه  کرد. باید در باب حجاب، کتاب نوشت و از طریق مختلف مانند فیلم های تلویزیونی، حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد...

دیدار معظم له با اعضای جامعه مدرسین ۶ آبان ۱۳۸۹

در این زمینه نیز موج حملات به دولت سابق مدتها ادامه داشت که دستگاههای مورد اشاره ایشان در این سخن مورد بازخواست چندانی قرار نمیگیرند و اساسا دکتر احمدی نژاد نیز ممانعتی از عملکرد نیروی انتظامی در این زمینه نداشته اند .

 اما این موضوع هرگز نباید به عنوان ابزاری برای اثبات موافقت دولت با بی بند و باری مورد استفاده قرار می گرفت.

4- عدم انتشار اختلافات مسئولان در میان مردم و لزوم همراهی مجلس و دولت :

رهبر عزیز انقلاب ، بارها بر این نکته تاکید کرده اند که بیان اختلافات مسئولان کشور در میان مردم، غلط و مردود است، با این وجود بسیاری از کسانی که خود را به دلیل ولایتمداری خود را منتقد دولت سابق میدانند، اختلافات مجموعه خود با دولت قبل را بزرگنمایی میکنند ؛ به عنوان نمونه و براساس آمار، تنها پس از دیدار نمایندگان مجلس با حضرت آقا در آن برهه، قریب 60 درصد از اخبار و مباحث مندرج در سایت خانه ملت (سایت رسمی مجلس) به مسائل اختلاف برانگیز با دولت اختصاص داشت. در همین حال رئیس مجلس نیز 26 نامه ی داخلی خود به دکتر احمدی نژاد را که بعضا دارای طبقه بندی (به کلی سری) بوده را به صورت علنی منتشر کرده بود و آنرا دست آویز رسانه های داخلی و خارجی قرار داده بود به دنبال همین مسئله ، برخی از صاحبان تریبون و مسئولان نهادها و قوای دیگر نیز، مرتباً با بیان سخنان اختلاف برانگیز، نص صریح بیانات حضرت آقا را نقض میکردند( و می کنند).

این در حالی بود که در طول این فاصله ، دکتر احمدی نژاد چه در مصاحبه ها و چه در سخنرانی ها، هرگز سخنان اختلافی را بر زبان نیاورده، و هر بار با حفظ احترام مجلس و دیگر مسئولان از کنار موضوع گذشته و بر لزوم وحدت و همدلی تاکید نموده است.

5- لزوم توجه به فتنه ی 88 و دشمنان خارجی ، بجای مسائل درجه چندم:

در اکثر سخنرانی های حضرت آقا و حتی در سخنرانی ایشان در مرقد مطهر حضرت امام ره  در سال 90 بر لزوم توجه و تحلیل فتنه 88 به عنوان یک اصل تاکید و تصریح شده است.

ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند:

متاسفانه بعضی از جناحهای ما این جوری اند، وقتی با طرف دیگر مخالف میشوند، دیگر آمریکا فراموش میشود، اسرائیل فراموش میشود، مخالفین انقلاب و دشمنان امام فراموش میشوند. تضاد اصلی میشود ، همینی که در مقابلش قرار دارد! خب ، این غلط است. پس جناح ها با همدیگر اینجور جنجال و دعوا نداشته باشند.

بیانات معظم له در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی - 9/3/1390

اکنون عملکرد اشخاص، جریانها و رسانه ها در تقابل با دولت سابق در معرض قضاوت همگان قرار دارد، که متاسفانه اکثر اخبار و محور سخنان آنان پیرامون حمله به دولت قبل و فراموش کردن فتنه گران 88 و آمریکا و اسرائیل بود.

6- لزوم پرهیز از اخبار غیرموثق و غیر مستند:

در همان ایام یکی از ائمه جمعه که در سخنان خود با نقل سخنانی از حضرت آقا در مورد جریان انحرافی و دولت و ... برخی نسبتها را در این زمینه بیان نموده بود، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای رسمی صریحا بیان داشت که :

با توجه به برخی اظهارات در خصوص تدابیر و بیانات و مواضع مقام معظم رهبری مدظله العالی که حاوی مطالب خلاف واقع بوده و از راههای غیرموثق و غیرمستند در اختیار گویندگان آنها قرار گرفته ضمن تحذیر اقایان محترم ، از نقل این قبیل مطالب بی اساس ، موکداً یادآوری میشود که اخبار مربوط به معظم له صرفا از مجاری رسمی انتشار می یابد.

در همین راستا متاسفانه درج اخبار بی اساس توسط برخی رسانه های معتبر و بولتن ها و ... همچنان ادامه داشت و نتیجه آن نیز همان است که برخی از بزرگان که به محتوای این رسانه ها اعتماد داشته اند، به موضع گیری علیه دولت سابق اقدام کرده اند. این در حالی است که بر اساس نص صریح دفتر مقام معظم رهبری این نوع رسانه ها نمی تواند ، منبع موثقی برای خواص باشند و باید به سخنان صریح معظم له رجوع شود.

7- حاشیه دانستن جریان انحرافی توسط رهبر معظم انقلاب :

در حالی که بسیاری از اشخاص و رسانه ها با اصلی کردن موضوع جریانی با عنوان انحرافی، خود را برای استفاده از سخنان حضرت آقا در این زمینه در سخنرانی مهم 14 خرداد آماده میکردند، معظم له به در پیش گرفتن سیاست اعلام شده ی خود مبنی بر فرعی دانستن این مسائل، نه تنها کوچکترین اشاره ای به این مباحث نفرمودند، بلکه با اشاره به مصادیق اصلی انحراف از خط امام ره در موضع نصیحت به همگان فرمودند:

اگر به نام عدالت خواهی و انقلابی گری به برادران خود ، مردم مومن و به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند ، اما میدانیم که به اصل نظام و اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم ، اخلاق را زیر پا گذاشتیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، امنیت را برخی از مردم جامعه و کشورمان سلب کردیم ، از خط امام منحرف شده ایم و ضرر کرده ایم، مبادا خیال کنیم تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه ، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است؛ همه هوشیار و بیدار باشیم...

سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) - 14 خرداد 90 

به هر حال تمامی شواهد فوق از بیان صریح حضرت آقا در حالی بیان گردید که متاسفانه شخصیت ها و جریان های سیاسی بعضاً سعی میکردند تا در مقابل این تصریح و نص ولایت امر از خود اجتهاد کرده و موضع گیری کنند.

در همین زمینه نیز معظم له فرموده اند:

شاخص تشخیص حق ، چهره ها نیستند، برخی اوقات ، چهره های موجه نیز، مسیر را به اشتباه میروند، بنابراین باید با بصیرت حق و باطل را تشخیص داد، نه با چهره ها و اشخاص...

بیانات معظم له در جمع پرشور هزاران نفر از بسیجیان استان قم در شبستان امام خمینی (ره)

قطعا راه رهایی و بازگشت به نقطه اعتدال در کشور، توجه به فرامین ولی امر مسلمین و اطاعت از سخنان و مواضع حکیمانه ایشان است، که امیدواریم همه مسئولان عزیز در این زمینه پیشتاز و پرچمدار باشند.

ان شاء الله

..........

بر گرفته از نشریه عبرتهای عاشورا- شماره 183

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰

نظرات  (۱)

۳۰ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۵ حامد پروینی
ممنون از متنی که قرار دادید - ایکاش فونتهاتون کمی بزرگتر بودن - مرسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی